Friday, July 31, 2009

wahai gadis, jagalah maruahmu....

“Wanita ibarat epal. Epal yang tidak berkualiti amat mudah dimiliki. Kerana berguguran di tanah. Tapi epal yang tak mampu di beli berada tinggi di puncak. Susah di petik, susah di gapai. Terkadang epal itu risau. ‘kenapa diriku belum di petik?’lantas ia merendahkan martabatnya serta menggugurkan diri menyembah tanah. Sedangkan ia sebenarnya telah ALLAH jadikan begitu tinggi martabatnya. Hingga tiada siapa yang berani memetiknya. Hanya insan yang benar2 hebat sahaja yang mampu. Mungkin bukan di dunia. Tapi di akhirat. Biar jodoh bukan di dunia. Asalkan cinta ilahi mengiringi.”

Saya terima mesej itu dari sahabat saya. Berulang kali saya membaca mesej itu. Amat mendalam makna di sebalik mesej tersebut. Mengumpamakan diri atau maruah seorang wanita seperti sebiji epal yang berkualiti. Tak perlu di terang lanjut. Anda si gadis mengerti apa maksud di sebalik ayat2 di atas itu.

Sekarang, sangat susah untuk kita menemui ‘gadis’. ‘Gadis’ dalam erti kata yang benar2 menjaga dirinya. Yang menunduk bila dipanah pandangan berhawa nafsu si lelaki. Yang menyusun langkah kakinya. Yang tidak menggunakan anugerah ciptaan ALLAH ke jalan yang salah.

Jika ada lelaki yang mengatakan bahawa senang menjadi perempuan, anda silap. Susah sebenarnya menjadi seorang perempuan. Perempuan sudah sejak azali lagi dilahirkan mempunyai nafsu yang banyak. Akalnya 1. Berbanding lelaki yang mempunyai akal 9, nafsu 1. Perempuan mudah mengikut hawa nafsu. Mungkin di sebabkan itulah Rasulullah ada mengatakan bahawa kaum hawa lebih ramai berada di neraka berbanding kaun adam.
Saya mungkin bukanlah epal yang berada di puncak sekali. Kerana kadang2 saya juga turut terleka dengan ‘kemanisan’ duniawi. Namun maruah saya masih terpelihara.
Mujurlah ada yang menyedarkan saya sebelum terlambat. Menyedarkan betapa pentingnya maruah seorang gadis. Maruah yang jika sekali hilang, tiada gunanya mencari baru. Kerana maruah bukan sesuatu yang boleh d cari ganti.

Zaman sekarang, maruah gadis boleh di perdagangkan. Nilai dara seorang gadis itu boleh di jual. Dara yang sepatutnya tak ternilai harganya. Kenapa gadis sekarang mudah benar menurut kata hawa nafsu?

Ada gadis yang sanggup menyerahkan segalanya demi ‘cintanya’ kepada sang kekasih. Menyerahkan apa yang patut di simpan demi membuktikan cintanya tidak boleh di ragui. Hingga sanggup tunduk melutut demi memastikan sang kekasih tidak meninggalkan dirinya. CINTA AGUNG KONONNYA. Sang kekasih apa lagi. Segala madu yang ada di hisap habis. Hingga tiada apa yang dapat si gadis banggakan lagi. Si gadis bukan gadis lagi. Ah. Tak mengapa. Demi sang kekasih, ‘si gadis’ sanggup lakukan apa sahaja.
Adakah mudah benar mendapat ‘maruah’ si gadis? Bagi si lelaki, anda tahu sangat mudah bukan? Kerana anda tahu kekuatan si gadis adalah kelemahannya. Berikan pujuk rayu. Ungkapkan kata indah. Dan taburkan janji2 kosong. Nescaya anda akan mendapat ‘maruah’ si gadis itu.

Saya bukan mengajar anda untuk menjadi si jantan keparat. Tapi itulah kenyataanya. Si gadis sanggup melakukan apa sahaja demi membuktikan cinta dan sayangnya kepada si lelaki. Mungkin bukan semua. Tapi kebanyakannya.

Wahai si gadis, tidak sedarkah anda permainan yang sering di mainkan oleh si lelaki? Mencari lelaki yang setia, yang tidak memandang susuk tubuh anda penuh berhawa nafsu ibaraf mencari permata di tengah lautan. Mencari lelaki yang benar2 jujur dengan setiap katanya ibarat mencari berlian di balik kaca. Kebanyakan lelaki hanya mahukan
apa yang patut kita simpan. Yang Patut kita jaga.

Saya bukanlah prejudis terhadap kaum adam. Tidak. Saya sedar kaum hawa juga banyak mempermainkan hati si adam.Tapi saya sedih melihat kaum hawa mudah benar menyerah segalanya demi membuktikan kasih dan cintanya kepada kekasih hati. Sebegini murahkah maruah seorang gadis?

Tidak kira gadis yang bertudung litup atau tidak. Sama sahaja. Yang lebih memalukan bagi gadis yang manis bertudung, tapi rela ‘diterokai’ oleh kekasih hati. Amat memalukan. Tudung di kepala menggambarkan seolah2 gadis yang solehah. Menutup aurat. Tetapi melakukan perbuatan yang terkutuk. Perbuatan yang pada saya menghina agama Islam.

Tidak perlu mengikut budaya barat yang jauh menyimpang dari ajaran junjungan besar kita. Apa yang telah di atur ALLAH adalah sebaiknya. Maruah bukan untuk di perdagangkan. Tapi untuk di simpan. Hanya untuk yang layak sahaja.

Sabagai gadis, anda harus lebih menyayangi maruah anda lebih dari kekasih anda. Kekasih datang bersilih ganti. Tetapi maruah sekali hilang, hilang lah buat selamanya. Jangan bila ‘aksi’ anda tersebar, baru menangis dan menyesal. Hingga saat itu, tiada apa yang mampu di lakukan lagi selain menananggung malu teramat sangat.
Sedarlah wahai si gadis. Jagalah maruah mu. Jagalah badan mu. Jangan mudah benar menyerah maruah anda. Hingga akhirnya anda juga yang bakal menanggung malu. Jadilah seperti epal yang di puncak. Yang mendapat matahari secukupnya, yang di sapa embun terlebih dahulu, yang dapat melihat keseluruhan alam dengan jelas. Bukan epal yang di bawah sekali. Yang dapat di sentuh, di belai sesuka hati, yang jarang mendapat cahaya matahari, menerima embun terakhir sekali. Dan akhirnya akan jatuh menyembah bumi. Gugur sebagai epal yang rosak.

Sama2lah kita menjaga maruah kita. Kerana kita sebagai manusia biasa sering terlupa. Sering terleka dengan kemanisan dunia. Gadis yang baik untuk lelaki yang baik. Itu janji ALLAH. Dan janji ALLAH itu pasti

(SNA)

1 crazies:

Anonymous said...

betul tu.bukn shaja lalaki yang nak,tapi ada jugak prempuan yg trlebih dahulu mnyerahkan mhkota mreka..semata2 ikut nfsu,nak sronok,so..llaki..klau dh open mcm tu..ambil je,nfsu mreka mmng satu...huu..sungguh mngecewakan. :(