Wednesday, July 22, 2009

IBU


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t

Salam bervisi jua salam ukhwah…
Berdasarkan tajuk ini,tahulah kita bahawa peranan ibu penting dalam kehidupan seseorang insan yang bergelar anak.
Bagi yang masih memiliki ibu,bersyukurlah ke rahmat Ilahi kerana masih diberi peluang merasai nikmat kasih sayang seorang ibu.bagi yang telah menerima pemergian ibu ke alam kekal abadi,bersyukurlah jua kerana hal ini menunjukkan Allah sangat menyayangi ibu kita serta diselamatkan ibu daripada segala kejahatan duniawi.
Bahagiakah seorang anak tanpa kasih sayang ibu??walau sejauh mana kejayaan seseorang itu,namun tanpa kasih sayang,belaian dan doa ibu,kemana jua lah langkah mereka dapat diteruskan.semua itu akan terhenti jua tatkala tidak mendapat keredhaan Allah.Untuk mendapat keredhaan Allah,perlulah mendapat keredhaan ibu bapa dulu…
Jadi,fokus utama disini mengenai ibu yang menjadi insan pertama yang membelai kita dan menjaga kita di alam janin lagi.
Apabila saya menulis hal ni,teringat pula pada mak kat rumah,apa khabarnya ya??doa saya semoga mak ayah sihat dilindungi Allah.pastikan doa anda semua begitu juga ye.saya mengaku,saya kerap melawan kata ibu saya namun semua itu menjadi kenangan dan kehidupan saya yang sangat pahit suatu ketika dahulu semasa zaman kanak-kanak.namun,sejak meningkat dewasa,baru mengalami perubahan jiwa dan pemikiran.kini.andai dapat di ulang kembali zaman dahulu,ingin sekali saya melutut di kaki ibu memohon maaf di atas segala kesalahan dan kasar bahasa.
Sering kali saya mendengar anak-anak yang bergaduh dengan ibu mereka.mengapa berlaku hal ini??ada yang menyatakan bahawa ibu tak sekepala dengan mereka dan seolah-olah mengongkong hidup mereka.tak ketinggalan juga yang sengaja tinggal berasing dari rumah ibu semata-mata ingin mengecap kehidupan yang lebih bebas.perlukah semua itu??tepuk dada tanya iman..
Ibu jahat??acap kali jua didengari yang menyebabkan mudah untuk anak melawan kata ibu.sejahat mana ibu,mereka tetap ibu kita.tanpa mereka yang sanggup mengusung perut selama 9bulan , siapa kita untuk hidup selesa di muka bumi ini.percaya la,walau sejahat mana ibu itu,mereka tetap memiliki kasih sayang terhadap anak-anak.namun,anak yang jarang sekali untuk memahami ibu.
Mengikut pengalaman saya yang memiliki ibu yang bakal 60-an (that’s my beauty mom in this world),saya mengalami sedikit getaran pada mulanya apabila ibu saya bersifat cepat kecil hati terhadap apa yang berlaku.saya juga selalu bertelingkah dan bertikam lidah dengannya.sungguh derhaka saya terhadap ibu saya.namun selepas,mencari inisiatif mencuba memahami dirinya,saya mulai faham,semakin meningkat umur kita,ransangan terhadap perasaan mula meningkat.justeru,sebagai ibu,mereka sangatlah memerlukan kasih sayang anak,memerlukan perhatian serta belaian kita.sudah jelas di sini,kini tibalah masa untuk kta tunaikan tanggungjawab kita untuk menjaga ibu seperti mana ibu menjaga kita dulu.tapi perlu di ingat,seorang ibu boleh menjaga 10orang anak,namun seorang anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu.renung-renungkan…
Kalau kita sebagai pelajar yang tinggal berjauhan dari mereka,sentiasalah bertanya khabar,mereka pasti gembira.jangan pula,mereka yang lebih merindui kita.seeloknya biarlah,kita lebih mengingati dan memahami mereka.
Di sini,saya bukan ingin menjaja cerita saya tapi lebih elok sekiranya kita mengambil iktibar dari sepotong cerita ini.saya juga sudah menyesal dengan apa yang berlaku sebelum ini.kini,tekad di hati , saya akan menjaga hati ibu saya n akan memahami dirinya.semua itu kerana Allah.InsyaAllah.
Harapan saya,sentiasa lah memohon maaf dari ibu,walaupun mereka tidak kisah dengan apa terjadi,namun ungkapan maaf lebih bermakna bagi mereka.


Mohon ampun dan maaf..
Sekian,Wassalamualaikum..

0 crazies: