Monday, June 29, 2009

sakitnya bila putus cinta....

“dia kecewakan aku.....dia khianati aku......dia lukakan hati aku...”

Ayat ini masih terngiang-giang di telinga saya.....ayat yang membuatkan saya turut sama bersedih........kerana bagi saya, duka rakan saya samalah seperti duka di hati saya.....

Saya sering di jadikan tempat meluahkan perasaan bila rakan-rakan saya termasuk sahabat saya putus cinta......pengalaman saya bercinta tidaklah terlau banyak.....tapi pengalaman yang sedikit itulah sering saya gunakan untuk menaikkan semula semangat mereka......

Pengalaman putus cinta, di tinggalkan, di tipu, semua sudah saya alami.....jadi, saya kira itu sudah cukup memadai untuk menolong rakan-rakan saya......saya tidak dapat menjadi pendengar yang baik andai diri saya kurang pengalaman.....saya tidak dapat jadi motivator terbaik jika saya tidak pernah mengalami semua itu......

Mungkin dari sikap luaran saya, saya kelihatan kuat.....mungkin .....tapi saya tetap manusia biasa....punya kelemahan....punya hati dan perasaan....bisa menangis bila kecewa......kadang-kadang kita perlu kelihatan kuat untuk memastikan orang disekeliling kita juga kuat.......kadang-kadang kita perlu kelihatan tabah jika kita mahu orang di sekiling kita mengharapkan kita.....

Back to the topic....sakitnya bila putus cinta......ya.....memang sakit.......teramat sakit jika kita telalu mencintai si dia......tetapi akhirnya si dia pergi meninggalkan kita.......mungkin akan kedengaran ayat klise seperti ini... “Ala, tak ada jodoh....cari la yang lain...banyak lagi di luar sana”......

Ya....memang banyak lagi gadis2 mahupun jejaka2 di luar sana......tapi bagaimana jika cinta kita hanya untuk si dia yang telah pergi meningalkan kita????bagiamana kita hendak mengahadapi hari2 tanpa mesej si dia lagi......suara si dia.......peritnya, hanya kita sahaja yang tahu.....

Tapi sedarlah, kadang2 tiap tindakan seseorang itu mempunyai sebab yang tersendiri.....fahamilah sebabnya itu......menyertilah tiap apa yang terjadi ada hikmahnya......dan cubalah terima hakikat jodoh anda hanya sampai di situ sahaja.....hari ini terluka tidak beerti anda akan terluka selamanya.....hari ini bersedih tidak beerti air mata anda akan mengalir sepanjang waktu.....

Tenangkan hati, lapangkan fikiran buat seketika......jangan fikirkan apa yang telah terjadi...kerana apa yang telah terjadi tak dapat di tarik semula.....
Di sini saya ada beberapa tips untuk mereka yang belum bercinta.....tips untuk mengelakkan dari anda kecewa besar......

Mungkin anda tidak sedar bahawa trdapat beberapa peringkat untuk bercinta......contohilah apa yang saya tulis ini demi kebaikan bersama....

CINTA PERTAMA
~cinta kepada ALLAH S.W.T dan RASULLAH S.A.W......
Percayalah......jika anda meletakkan cinta ini di ats sekali, anda tidak akan terlalu kecewa......ingat.....cinta sesame manusia hanya kekal di dunia.....tetapi cinta kepada ALLAH adalah cinta hakiki....cinta untuk selamanya....

CINTA KEDUA
~cinta kepada IBU BAPA......
Anda cintailah keluarga anda lebih dari segalanya.....kerana susah senang akhirnya keluarga juga akan kita cari.....jangan buang keluarga kerana cinta kepada kekasih......keluarga adalah segalanya.....walau sehebat manapun cinta anda kepada kekasih anda, pecayalah cinta keluarga anda kepada anda lagi hebat.....

CINTA KETIGA
~cintailah DIRI SENDIRI......
Cintailah diri sendiri lebih dari cinta anda kepada kekasih.......andai anda berpisah, sayangilah diri anda......jangan di sebabkan putus kasih, anda menzalimi diri anda.......

CINTA TERAKHIR
~cintailah KEKASIH anda.....
Kenapa saya meletakkan cinta kepada kekasih di akhir sekali???kerana kekasih muncul terakhir sekali dalam hidup kita.......sebelum kita mencintai ibu bapa kita, kita WAJIB mencintai ALLAH dan RASUL.....sebelum kita mencintai diri kita kita WAJIB mencintai IBU BAPA yang membesarkan kita.......dan sebelum kita mencintai kekasih
kita, cintailah dahulu diri kita sendiri.....

Untuk apa anda menghabiskan masa berhari-hari, berminggu-minggu bahkan bertahun-tahun untuk mengenangkan kekasih yang telah pergi andai ketiga-tiga cinta di atas anda tidak penuhi terpebih dahulu???

Saya mungkin bijak berbicara..... “Berkata senang, tapi mengalaminya adalah sangat sukar”....saya akui itu......tapi tanpa semangat dalam diri kita, apa yang berlaku tidak akan selesai jua......

Yakinlah pada diri anda.......percayalah kepada qada dan qadar yang telah ALLAH aturkan.....sesungguhnya apa yang telah terjadi dalam hidup kita ada hikmahnya.....terimalah apa yang terjadi....dan belajarlah dari pengalaman.......ingat, cintA sesama manusia akan putus bila2 masa sahaja...tapi cinta kepada ALLAH adalah cinta hakiki......cinta yang akan kekal buat selamanya....

Sekian wassalam.....

6 crazies:

GieAa said...

btul2...sye pon stuju..bercinta 2 perit...tp cm ner nak lpekan sumer bnde2 ni ek??...ssh la..skt ase nyer

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

jangan lupakan menda nie...sbb nie salah 1 dari pengalamn idop kita...apa yang kita perlu lakukan, amaek iktibar dari apa yang dah berlaku....insya allah akan datang kebahagiannya nnti.....=)

Richeal Phil @ Ritz ^-^ said...

perit keh bercinta?? tak pernah pengalaman lagi hehe

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

mungkin perit bagi yang tidak dapat menyelami erti cinta.....scinta itu indah andai tak berlebih2....kerana cinta kepasa allah adalah lebih agung....
=)

Nurasyida said...

sgt sakit puts cinte..
lagi2 ble d tipu ngn org y kte syg..
geram sgt ase..tp nk wt cne..
kenela redha..da tersurat xde jodoh..cne ek nk lupekan die..

icompany said...

kdng2 tak perlu untuk kita melupakan seseorng itu...sebab lgi kita cuba untuk melupkan si dia, lgi kuat ingtan itu datang...apa yang perlu kita nikmati hidup kita.....insya allah akan ada seseorgn yang mengenal erti cinta akan dtng mengubati sakit d hty anda...percayalah.....apa yang telah ALLAh atur jauh lebih baik dari apa yang kita rasa sekarang....=)